The last story about rain & the south

9 december 2019 - Fairlie, Nieuw-Zeeland

Na de gecancelde Heli hike reden we verder naar Wanaka. In dit gezellige, mooie plaatsje aan het water hebben we lekker gewandeld en rondgedwaald. Sommige van jullie zullen de bekende Wanaka boom in het water wel kennen, daar moesten wij natuurlijk ook even een kijkje nemen!

DSC04279IMG_20191202_114927

Langs het water zag je overal takken, boomstronken en bladeren drijven. Een local vertelde ons dat dit ongewoon is en veroorzaakt is door de storm. 'Storm?' dachten wij. Het was wel regenachtig, maar storm? Wij maakten ons geen zorgen een reden verder naar Queenstown. Hier had ik een spannende activiteit gepland, namelijk de swing; een vrije val van 70 meter waarna je een zwaai maakt van 300 meter (één van de grootste ter wereld!). De omgeving waar dit plaatsvond was amazing. Op het randje en schommelend boven de afgrond stond ik doodsangsten uit, maar wat een ervaring! Check ook het toegevoegde filmpje als je deze nog niet hebt gezien.

received_478357349553874received_544746069715257

De volgende dag hadden we een tour gepland; the best of Queenstown. We waren de enige twee, dus samen met een guide bezochten we allerlei plekjes in de stad. Van een mooi uitzicht op de Remarkable bergketen tot bungee jump plekken. Ook bezochten we Arrowtown, een klein plekje vlakbij Queenstown waarbij het lijkt alsof je 40 jaar terug in de tijd gaat.

DSC04302

Als laatste hadden we een bijzondere wijnproeverij bij Kingross en vaarden we met een bootje over het meer Wakatipu. Het regende de hele ochtend, en de guide vertelde ons dat het kritieke toestand had bereikt, met zoals 20 jaar geleden toen alles overstroomde. Het water stond ruim 1 meter hoger dan normaal, dat was te zien aan alle steigers die volledig onder water stonden.

IMG_20191204_113431

DSC04309

Later hoorden we dat ook enkele wegen waren afgesloten vanwege wateroverlast waarbij stukken weg gewoon was weggevaagd. Toch maakten wij ons nog geen zorgen, die weg lag namelijk al achter ons. Dus wij zetten onze reis voort naar het fjorden landschap. Onderweg sliepen we op een leuke boerderij met Alpacas (waar Sinterklaas ook langs is geweest!).

IMG_20191205_100933

Op de weg naar de fjorden toe, genoten we van het prachtige landschap met witte bergtoppen en vele watervallen door de regen. Hier sliepen we op een afgelegen camping in de ijskou, we konden onze adem in de camper zelfs zien! Na een korte boottour in Milford Sound (sound is een ander woord voor fjord), reden we weer terug richting Queenstown. Ondertussen was het nog niet opgehouden met regenen en waren er zelfs al enkele hagelbuien overgetrokken.

DSC04340DSC04365

Terug in de stad, lunchten we met Celeste en brachten we een tweede bezoekje aan de Cookiebar (oh zo slecht maar oh zo lekker!).

IMG_20191203_153713

Hierna vervolgden wij onze weg richting Christchurch. De weg naar een camping plek in Omarama lag in een bijzonder landschap. De hele weg hoorde je ons 'wauw, ohh, wow, waaaaauw', ik denk dat dit wel een van de mooiste wegen was, samen met de weg naar lake Tekapo de volgende dag. Aan weerszijden van de weg bloeide de unieke lupine bloemen wat een mooi beeld geeft in het bergachtige landschap.

DSC04412DSC04429

Helaas kwamen in Omarama erachter dat alle wegen naar Christchurch (waar we ons vliegtuig terug naar huis moeten halen) waren gesloten, vanwege wateroverlast. Zowel de hele westkust als delen van de oostkust waren flink getroffen, we geloofden onze ogen niet toen we de foto's zagen.

Screenshot_20191208-104944

Omdat we toch vast zaten, besloten we rustig verder te rijden. De volgende dag brachten we een bezoek aan Lake Pukaki, Mount Cook, en Lake Taupo. Het zonnetje begon hier eindelijk een beetje te schijnen, en we geloofden onze ogen niet toen we het water van deze meren zagen, wauw wat blauw!😍

DSC04450

DSC04534

Deze rit behoorde tot van de laatste hoogtepunten van Nieuw Zeeland. De wegen zijn nog steeds gesloten, dus nu het is afwachten tot ze open gaan. Ik hou jullie op de hoogte! Dit was mijn laatste blog van deze reis, wat een gek idee om weer naar huis te gaan na 3 maanden.. Tot in Nederland!

IMG_20191209_123353