The beauty of Melbourne

15 september 2019 - Melbourne, Australië

Melbourne, wat ben je mooi! Zoveel te beleven, die 7 dagen zijn te weinig om alles te kunnen zien. Na de eerste dag zelf de stad een beetje te hebben verkend, nam opa John (78 jaar) ons de volgende dag mee op stap door de stad. John woont al heel lang in Melbourne, en heeft een zomerhuisje langs de Great Ocean Road, waar hij met enthousiasme over vertelde. We zigzagde door de stad, John sloffend voorop. Hij liet vele gebouwen van binnen en van buiten zien, en we dronken een kopje koffie in het kleinste café van Melbourne.

IMG_20190911_104708

Onderweg vertelde hij verhalen over de historie van Melbourne, maar ook over zijn privé leven met zijn vrouw en kinderen. In de 19e eeuw kwam er een architect uit Kopenhagen in Melbourne om tips te geven over de inrichting van de stad. De architect adviseerde alle 'little spaces' in de stad (efficiënt) op te vullen. Zo ontstond o.a. andere 'Centre Place'; een smal straatje met allerlei kleine restaurants.

IMG_20190911_103840

Ook kwamen we langs de 'Coops shot tower', omringd door een shoppingmall om het historische gebouw waar vroeger kogels in werden gemaakt, te beschermen.

IMG_20190912_172508

Vrijdag gingen we op jacht naar streetart in Melbourne. Daarvan is een hoop te vinden, en we hebben een aantal prachtige schilderingen gevonden, waaronder de volgende twee;

IMG_20190913_124200

DSC00125

Zaterdag hebben we het strand opgezocht, wat qua weer ook de beste dag bleek te zijn. Het was de eerste dag dat de jassen en vesten uit konden. We hebben de kleine beach-houses van Brighton beach, tot aan het scheepswrak van Bayside beach kunnen zien. Verder zijn we natuurlijk op de 88e verdieping van de Eureka tower geweest, waar we de zon hebben kunnen zien onder gaan. Melbourne by night blijft een prachtig gezicht!

IMG_20190914_183704

Vandaag de laatste dag in Melbourne. Vanmorgen vroeg lekker gestruind over Victoria Market, een markt met honderden kraampjes waar je van alles kan vinden, van vlees, vis en groente tot aan pruiken en kleding. Straks nog de laatste mooie street art opzoeken voordat we morgenochtend vroeg vertrekken naar Alice springs. Ik ben erg benieuwd naar het landschap en de ervaringen in de outback.

1. Mam:
    15 september 2019
    Wat een belevenissen en leuk , dat opa jullie heeft rondgeleid.
    88 ste verdieping is wel erg hoog!Wat zal dat een wonder zijn geweest!!
  2. Suze en Peter:
    15 september 2019
    Wat heb je deze eerste week meteen al mooi bondig hebt beschreven! En nu op naar Alice Springs, een nieuwe week en nieuwe dingen! Goed dat je alles bijhoudt, over paar weken ben je eerste dagen weer kwijt:) Zo verging het mij iig altijd :p
    XX
  3. Alida de Jong:
    16 september 2019
    Wat een verrijking , al deze mooie plekken te bezoeken .
    Veel plezier.
    De komende nieuwe avonturen week 😘