It's green everywhere!

19 november 2019 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Wat is het hier groen! Overal waar je kijkt zie je gras, bomen, mos, en water bedekt met alg. Zelfs de grond en de rotsen zijn bedekt met gras en mos.

DSC03526

Dat het zo groen is, zal o.a. te maken hebben de vele regenval, waar we direct kennis mee hebben gemaakt in Auckland. Ook de temperatuur verschilt flink met waar we vandaan komen, dus de lange broeken en de regenjas waren snel uitgepakt.

IMG_20191113_125828

De eerste busrit bracht ons maandag naar de Bay of Islands, een eilandengroep in het noordelijke stukje van NZ. Tijdens een kleine boottour naar the hole in the rock zagen we dolfijnen, en werden we achtervolgd door noodweer. Het uitzicht was daardoor wat somber, gelukkig kwam de zon tevoorschijn op de terugweg, wat alles veel mooier maakte.

DSC03272

​​​​DSC03261

DSC03280

Na de Bay of Islands reden we terug naar Auckland en verder naar Hot Water Beach. Hot Water Beach is een stukje geothermisch gebied aan het strand. Met laagtij kun je een kuil graven en in je eigen hottub zitten. Helaas is dit mega toeristisch, dus alleen met de voeten even gevoeld tussen de mensenmassa.

IMG_20191113_142154

Hierna reden we naar de kust richting Cathedral cove, een prachtig stukje strand met een natuurlijke tunnel in de rotsen, die je alleen te voet of ter water kan bereiken.

DSC03315DSC03331

De volgende dag reden we door naar Waitomo. een gebied dat over de hele wereld bekend is vanwege de speciale Glowworm grotten en activiteiten. Hier aangekomen werden we in wetsuits gehesenen en oefenden we abseilen. Met een klein groepje gingen we abseilend de smalle grot in. Dit was moeilijker dan gedacht, terwijl bij de vrouw die ons begeleide met één hand (en een stomp) alles zo soepel leek!

PB140013

Vervolgens gleden we aan een kabelbaan een voor een naar beneden. Alle hoofdlampen gingen uit, het enige wat je kon zien, waren de (meest mooie) blauw lichtgevende wormen aan het plafond. Vlak hierna sprongen we met een band het ijskoude water in, en verkenden we op deze manier de rest van de grot met de wormen. Een Glowworm laat tussen de 20 en 30 zijden draadjes met gif naar benede hangen om hun prooi te vangen, wat een uniek en mooi beeld geeft;

Screenshot_20191119-072215__01

Om de grot uit te komen, kropen we door smalle kieren, en over twee watervallen. Dit alles was een ervaring die ik niet snel zal vergeten, een van de hoogtepunten tot nu toe!
Vrijdag kwamen we aan in Rotorua, waar ik een korte wandeling maakte naar een kerkje bij het meer. Vanwege geothermisch activiteit in deze plaats, ruikt het overal naar zwavel en zie je dampen uit de grond komen (met als in IJsland!).

DSC03443

DSC03445

In de middag bezochten we het Maori dorp Tamaki, waar we van dichtbij kennis maakte met de Maori cultuur. Om de cultuur zelf te ervaren, wezen we in onze groep een chief aan. we leerden onder andere enkele spellen en het alfabet. Ook keken naar traditionele dansen, leerden we over de geschiedenis en sliepen we in een traditioneel Maori huis. Bij video's vinden jullie enkele leuke opnames van mijn ervaring hier!

DSC03464

Gisteren vertrokken we vanaf Taupo naar River Valley. Onderweg maakten we een (korte) wandeling in het Tongariro nationaal park. Hier komen we later terug om (hopelijk) de Tongariro crossing te lopen, deze is op dit moment gesloten vanwege het weer. We wandelden naar een prachtige waterval, waar ik na wat treuzelen vanaf ben gesprongen (6m hoog!!). Wat was het koud! En wat een kracht heeft dat water, ik werd direct naar de kant geduwt door de stroming.

DSC03576

Op dit moment zijn we in Wellington, de hoofdstad van NZ. Vanuit daar zullen we weer terug reizen naar Auckland om naar het Zuider Eiland te vliegen, maar eerst nog even genieten van de mooie omgeving hier!

DSC03499DSC03519

1. Dénise:
    19 november 2019
    Laat hier even weten hoe het in NL is! Weinig bereik hier, dus dan heb ik wat leuks te lezen straks :)
  2. Alida:
    19 november 2019
    Wat een prachtig land , bedankt voor de mooie foto's en verhalen ,groetjes alida